1 PSYCHIATRY IN SWITZERLANDProf. Dr. med. Samuel Pfeifer, Basel / Switzerland
2 Switzerland - more than tourism
3 Famous Hospitals / PsychiatristsClinic Burghölzli Zürich: Eugen Bleuler coined the term «Schizophrenia» C.G. Jung developped his form of Analytic Psychology State Clinic Münsterlingen Roland Kuhn discovered the effect of Antidepressants
4 Klinik Sonnenhalde near Basel
5 History since 1900
6 Education, Supervision, Fellowship
7 The therapeutic networkState Clinics Clinic Policlinics Day Care Clinic GP Psychiatrist Outpatient Dept. Counselors Inpatient Services: 63 beds, 400 intakes per year Day Care Clinic: 20 Patients Outpatient Dept: >11‘000 Consultations p.y., 1400 patients Sheltered Homes
8 Switzerland – Facts and Figures8.4 Million inhabitants (2.1 non-Swiss) Life expectancy: f 82,6 y; m 76,7 y squ. Km CH: Confoederatio Helvetica 26 cantons Capital City: Bern Es gibt deutschsprachige, französischsprachige und einen italienischsprachigen Kanton, und es gibt Kantone, in denen deutsch und französisch und einen Kanton (der Kanton Graubünden), in dem deutsch, italienisch und rätoromanisch gesprochen wird. Es gibt Kantone, die praktisch nur aus einer Stadt bestehen, zum Beispiel den Kanton Genf, und es gibt Kantone, die fast nur aus Bergen und Tälern bestehen, wie der Kanton Uri. Im kleinen Halbkanton Basel-Stadt mit seinen 37 km2 leben mehr Menschen (188'500) als im Kanton Graubünden (7105 km2), in dem sich die 186'000 Einwohnerinnen und Einwohner auf 150 Täler verteilen. Der Kanton Zürich hat über eine Million Einwohnerinnen und Einwohner, andere Kantone füllen mit ihrer Bevölkerung nur ein kleines Fussballstadion, wie zum Beispiel der Kanton Appenzell Innerrhoden mit 14'900 Einwohnenden. Es gibt ältere und jüngere Kantone, der jüngste ist der Kanton Jura, der sich 1979 vom Kanton Bern trennen konnte, nachdem diese Trennung 1978 von einer Mehrheit der Schweizer Stimmenden gutgeheissen worden war. Drei Kantone bestehen aus je zwei Halbkantonen
9 Map of Switzerland: 26 cantons
10 Confederate PsychiatryState Psychiatric Hospitals: at least one per canton (!) Private psychiatric hospitals (since ~ 1880) Example:. Social Psychiatry (since ~ 1970) Therapeutic network as a basic philosophy
11 Comparison State Clinic Open Clinic F0 = Organic DisordersF1 = Substance Dependency F2 = Schizophrenia F3 = Affective Disorders / Depression F4 = Anxiety Disorders F5 = Eating Disorders F6 = Personality Disorders State Clinic Open Clinic
12 Stages of treatment Diagnostics Treatment Plan Therapy EvaluationDiagnostics (clinical, HAMD, BDI, GAF) Individual treatment plan Therapeutic Milieu Talking (at various levels) Medication Structure, Activation Exploring the social situation (housing, work, supportive relationships) Family Involvement Skills Training Discharge Planning Therapy Evaluation Discharge Planning
13 Therapeutic Concept Social Therapy Disorder- specific Therapy RehabWork Milieu-Therapy
14 Basic Principle: Therapeutic Milieu... A temporary community of persons who have been brought together by the individual course of their lives and the course of their illness – a community of suffering, but also a community of coping. Organizing and shaping the therapeutic milieu is one of the most important tasks of the treatment team. Basic principles of the ward structure are adapted to the individual needs of a patient.
15 Therapeutic Milieu Living together means openness and transparency,Enabling patients to talk about their fears, conflicts and disappointments To find better ways of coping in the community of fellow patients and clinic staff The therapeutic milieu is clearly structured to enable patients to find their own structure for the time after hospitalization. A patient from Bosnia: „I felt treated as a human being.“
16 Conflicts as a learning opportunityExperience the reaction of a different group of people in response to behavioral patterns. Better understanding for reactions within the family. Opportunity for therapeutic interventions and proposals for constructive change. Psychodynamic cognitive behavioral training (Meaning, emotions, thoughts, behaviors)
17 General Elements of the Therapeutic MilieuMorning round Common meal times (like a family) Small household tasks Individual conversations with the case nurse Sports – walking Community afternoon (once per week) Games in the evening Times for withdrawal Optional: prayer time and religious counseling
18 Specific Therapy ElementsGymnastics – Sports – Physiotherapy Art therapy and Creativity Manual work (wood, garden etc.) Individual and group therapy Memory training Music therapy Breathing therapy Community activities
19 Week Schedule Montag Dienstag Mittwoch Donnerstag Freitag08.10 – Andacht 08.30 – Morgentreff 08.35 – Laufgruppe 09.30 – 11.00 Kreativ-Atelier Gruppe III 09.30 – 10.05 Gymnastik Gruppe I 09.30 – 10.30 Gruppe II Gymnastik Gruppe III 10.40 – 11.15 Gruppe VI 10.30 – 11.30 Kreaitv-Atelier GruppeI Gesprächsgruppe 10.30 – 12.00 Gruppe „ A“ Gruppentherapie Gedächtnistraining 13.00 – 14.15 14.45 – 16.00 Malgruppe 13.00 – 14.30 ab 14.30 Gemeinsamer Nachmittag 14.30 – 15.30 Wochenausklang 14.30 – 16.00 16.00 – 17.00 Sing- und Spielgruppe im Ottilienhaus 14.15 – 15.15 Atem und Bewegung 16.00 – 17.30 Gruppe Essstörungen
20 Practical skills trainingHouse keeping Cooking Self assertiveness Dealing with the administration; social obligations Applying for a job Anxiety reduction training (e.g. shopping, bus rides)
21 Milieu-Therapy
22 Milieu-Therapy
23 Patient rights and responsibilityConfidentiality (no information to others without permission) Complaints regarding treatment (verbally or written) Entitlement to read patient documentation In case of involuntary hospitalization – the right to appeal to the psychiatric commission Obligations Following the doctor’s and medical team’s advice Taking the prescribed medication Participating in the therapeutic program Cleanliness and care for dishes, furniture and rooms etc. IHRE RECHTE UND PFLICHTEN Es ist uns ein Anliegen, dass Sie sich als Gast der Klinik Sonnenhalde wohl fühlen. Als solcher haben Sie Anspruch auf freundliche, Ihre Persönlichkeit respektierende Aufnahme, Behandlung und Betreuung. Sie haben das Recht, um Aufklärung zu ersuchen, wenn Sie glauben, nicht mit der nötigen Sorgfalt betreut zu werden. Sie können sich auch beschweren, wenn Sie den Eindruck haben, in Ihren Rechten verletzt worden zu sein. Sie tun dies am besten in der nachstehenden Reihenfolge: Mündliche Darlegung Ihrer Anliegen bei der Stationsschwester, Stationspfleger oder beim behandelnden Arzt. Bei schwerwiegenden Fällen schriftliche Darlegung Ihrer Anliegen an den Chefarzt oder den Leiter Verwaltung. Weitere Ausführungen enthält das Patientenrecht, das sich in Ihrem Nachttisch befindet. Das Psychiatriegesetz des Kantons Basel-Stadt liegt an der Anmeldung/Information auf. Rekursinstanz Sollten Sie den Eindruck haben, gegen ihren Willen hier behalten oder behandelt zu werden, so können Sie sich an die Rekursinstanz des Kantons Basel wenden: Psychiatrie-Rekurskommission c/o Sanitätsdepartement Postfach 4006 BASEL Tel , Fax Sorgfaltspflicht Einrichtungsgegenstände, Wäsche, Apparate und Geräte sollen noch vielen Patienten dienen; tragen Sie bitte Sorge und bedienen Sie Apparate und Geräte ohne ausdrückliche Anweisung nicht selbst.
24 Psychotherapeutic methodsCognitive-behavioral Therapy Systemic Therapy Psychodynamic Therapy Client-centered Therapy (Rogers) Trauma Therapy Mindfulness Body-oriented approaches Supportive Therapy
25 Supportive Therapy Important therapeutic approachMisch D.A. (2000). Basic strategies of dynamic supportive therapy. Journal of Psychotherapy Practice and Research 9:
26 Strategies of Supportive TherapyStrategy #1: Formulate the case Strategy #2: Be a good parent Strategy #3: Foster and Protect the Therapeutic Alliance Strategy #4: Manage the Transference Strategy #5: Hold and Contain the Patient
27 Strategies of Supportive Therapy IIStrategy #6: Lend Psychic Structure Strategy #7: Maximize adaptive Coping Mechanisms Strategy #8: Provide a Role Model for Identification Strategy #9: Give Words for inner Experiences. Strategy #10: Make Connections.
28 Strategies of Supportive Therapy IIIStrategy #11: Raise Self-Esteem Strategy #12: Ameliorate Hopelessness. Strategy #13: Focus on the Here and Now. Strategy #14: Encourage Patient Activity. Strategy #15: Educate the Patient (and Family) Strategy #16: Improve the Environment.
29 Be a Good Parent! This does not mean to infantilize; b u tProviding help depending on the developmental state of a person, with the goal of increasing autonomy. Well-meaning Protecting, Comforting, Encouraging, Validating, Praising. Confronting self-destructive Behavior. Limit-setting in Balance with Autonomy and Independence. Practical Suggestions, Advice and Teaching to guide the patient‘s thinking and behavior. (helping the person to evaluate is or her strategies and choices). Help the patient to reach his or her own goals rather than to substitute the therapist‘s life plan or wishes.
30 Conclusions The foundation of modern psychiatry is a bio-psycho-social view of the patient. Psychosocial Psychiatry requires a therapeutic network of institutions of varying competence. This network includes practicing psychiatrists, family doctors, social services and other paramedical services (e.g. counseling for alcohol and drug dependency).
31 Conclusions Modern Psychiatry allows a variety of therapeutic approaches, emphasizing the integration vs. singular techniques. Therapeutic Milieu and Supportive Therapy are most useful in structuring inpatient services. The value of the individual has a high priority and is to be carefully weighed against the demands of society, however guided by a systemic view.
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